Sigurd Heide har gjennom ei årrekke vore ansvarleg for diverse krumspring i dansekompaniet Kartellet. Foto: Odd-Inge Larsen.
– Bygdefest i Vadsø, Estland og Austerrike har fellesnemnarar
Kartellet-sjef Sigurd Johan Heide:
Sigurd Heide og Kartellet byr inn på bygdefest på Riksscenen 21. november saman med det austerrikske Simon Mayer Company/Art in Motion. Folkemusikk tok ein e-prat med han i førre veke for å høyre litt meir om kva dette går ut på.
Tekst: Kjellbjørn Karsrud i e-postutveksling med Sigurd Johan Heide.
"Village party. Vakker og absurd bygdefest i danseform", reklamerer Riksscenen og Bodø2024 med. Kva kan publikum forvente seg? Vil folk som er van med bygdefest på lokalet kjenne seg att?
Hva er en bygdefest, og er den lik i hele Norge og i hele Europa? Folk fra Vadsø til en liten landsby i Estland eller Østerrike har nok forskjellige referanser, men vi tror vi har funnet noen fellesnevnere som går igjen. Felles referanser er et artig dilemma, men for oss er ingrediensene i en god fest er dans, levende musikk og at folk som er der må forholde seg til ulike mennesker med ulik ballast. Og så er kanskje konflikt og løsning på konflikt også en relativt vanlig hendelse på bygdefest.
Korleis kom de i kontakt med Simon Mayer Company/Art in Motion? For dei som ikkje kjenner til desse, kva for lovord kan du gje dei?
Jeg så de for første gang i Trondheim for omlag 10 år siden der de dansa en forestilling med folkemusikk- og folkedans og tradisjoner fra Østerrike som kunstnerisk grunnlag. Den slo meg rett i bakken, og jeg har hatt et ønske om et samarbeid lenge. Kompaniet besøkte Kalottspel og Tromsø i fjor, og derfra startet vi samarbeidet om denne forestillingen.
De arbeider både med folkelige tradisjoner, som kan inneholde alt fra motorsaghandverk, felespill og polka, men også avantarde scenekunst. De gjorde et moteshow i Paris sammen med den anerkjente designeren Vivienne Westwood med utdrag fra en forestilling med folkedans som basis. Anbefaler å søke litt på youtube der de har mye snacks.
Estiske Johanna Adele Jüssi står for musikken saman med blant andre Ole Nilssen, som mange av Folkemusikk sine lesarar kjenner. Korleis har de gått fram i dette tilfellet når de øver inn ei ny danseførestilling med ny musikk?
Dansen- og musikken er en blanding av tradisjonelt materiale fra Norge, Estland og Østerrike, samt et par avstikkere hit og dit. For oss er musikk og dans en enhet og vi må gi rom og plass til hverandre. Ofte jobber vi med stemninger og kontraster, og prøver å variere bruken av rytme i forestillingen. Og så er det særdeles spennende å finne et minste felles multiplum i tradisjoner og utøving av tradisjoner. Norge, Estland og Østerrike kan ha ganske ulike syn på hvordan feks en vals spilles eller skal danses.
Bodø var som kjent europeisk kulturhovudstad i år, og de var eit av innslaga under dette arrangementet. Korleis vart førestillinga mottatt der?
Vi har arbeidet tett med Bodø2024 gjennom halve 2023 og hele 2024. I 2023 var Village Party med da de tre kulturhovedstedene (Bodø, Tartu og Salzkammergut) presenterte programmet for hverandre i september, og vi representerte også Bodø2024 i EU-parlamentet i oktober da programmene ble lansert. Premieren i Bodø er søndag 17. november, og vi spiller også 18. og 19. november der. Deretter blir det forestilling i Oslo, Salzkammergut i Østerrike og Tartu i Estland.
Kva for planar har Kartellet vidare? Kva kunne du ynskje deg for at kvardagen skulle bli endå betre for folkedanskompani slik som dykk?
Hovedmålet å spille mest mulig i vår del av verden, og forandre den. Det vil si det nordlige Norge og Nordkalotten. Vi har turneer med forestillingene "Bygdefest" over nyttår, og med verkstedet "Ryggtak- og rævkrok".
Et ønske for framtiden er at vi får anerkjennelse for at det er en glidende balanse mellom forestilling og dansefest, og at det fint går an å kombinere disse. Vi ser en herlig tendens på at dette realiseres flere og flere steder, men det er fortsatt lettere å få penger til en konsert eller en forestilling der publikum sitter passivt.
Og så skulle vi ønske at det satses mer på dans. Det finnes plenty av insentiv, priser, stipend, utdanning og tilrettelegging for folkemusikken, men dansen får dessverre alt for lite.