Musikken på Offroad ble opprinnelig til etter en bestilling fra Global Oslo Music, i anledning deres femårsjubileum i 2013. Global Oslo Music jobber med profesjonelle utøvere fra hele verden, og har siden oppstarten i 2008 vært en aktiv pådriver innen sjangrene world music, roots, crossover og elektronisk musikk.
Komponist og utøver Becaye Aw tok siden med seg musikken inn i studio, og plateutgivelsen Offroad ble utgitt av Etnisk Musikklubb på tampen av 2016. Albumet er innspilt i Lydborgen Studio og Krypton Studio, og er produsert av Malika Makouf Rasmussen. Komposisjonene er av Becaye Aw, og arrangementene har han gjort i samarbeid med Liv Ulvik, Anne Hytta og Sigrun Eng. Offroad er Becayes andre albumutgivelse, etter Sibi (2009).
Becaye Aw er født i Mauritania og oppvokst i Senegal, der han startet sin musikalske karriere som ung og lydhør gutt. Han lyttet og lærte av kora-musikk, et uttrykk som fortsatt preger spillestilen hans. Instrumentet kora ligner på en lutt eller harpe, og spilles over hele Vest-Afrika. Ved å lære seg koraens spilleteknikk og bruke den på gitar, utviklet han et egenartet uttrykk. Hans spesielle plukke- og knipsestil gir andre klanger enn det vi gjerne er vant med å høre på gitar. De siste 20 årene har Becaye bodd i Oslo, og han har samarbeidet med artister som Baaba Maal, Ali Farka Toure, Haddy Njie og Women’s Voice.
På Offroad får vi høre Becaye Aw på gitar, sigareske-gitar og vokal, Anne Hytta på hardingfele, Diom de Kossa på perkusjon, Liv Ulvik på vokal, Sigrun Eng på cello og Torgeir Vassvik på vokal og strupesang. Vestafrikanske instrumenter og melodier blandes med norske, der kvarttoner og rytmer utgjør en sentral del av lydbildet. I tillegg tilføres musikken uttrykk fra en rekke andre hold, og tidvis låter det både eksperimentelt og nyskapende. De forskjellige uttrykkene ligger ofte lagvis på hverandre som selvstendige, egne uttrykk, og trekker litt i hver sine retninger, andre ganger som mer integrerte deler av hverandre.
Becaye: Offroad
- Etnisk Musikklubb, 2016
- 7 spor, 38 minutter
- Produsent: Malika Makouf Rasmussen
- Medvirkende musikere: Becaye Aw, Sigrun Eng, Anne Hytta, Diom de Kossa, Malika Makouf Rasmussen, Liv Ulvik og Torgeir Vassvik
Åpningslåta «Majjii» forteller to historier, med to forskjellige melodier. Den ene handler om forliset av skipet MV Le Joola utenfor kysten av Gambia i 2002, der 1.863 mennesker mistet livet og kun 65 overlevde. Samtidig synger Liv Ulvik en egenkomponert melodi basert på en tekst av ukjent opphav om kollisjonen mellom dampskipene «Bergen» og «Norge» utenfor Kristiansand i 1855, der 40 mennesker mistet livet. Låta er en sterk åpning på et album der flere av låtene er som meditasjoner over tilhørighet, tap og lengsel, men også livsfilosofi og håp.
Påfølgende låt, «Det hev ei rose sprunge», tar en mer eksperimentell vending. Den velkjente tyske folkesangen får her et helt spesielt uttrykk, der strupesang, hardingfele og perkusjon lager tunge, dronete tepper bak vokalen. Det låter som ingenting annet, og er både rart og mystisk på samme tid.
Inspirasjonen fra kora-musikken kommer tydelig fram i låta «Mengkenee», som kun består av Becayes vokal og gitar alene. Låta er en tradisjonell vestafrikansk melodi med en helt spesiell mikrotonal harmoni og stil. Her hører man hvordan kora-spillestilen låter, og hvordan Becaye benytter teknikken til å skape en helt egen gitarklang.
Det er når de forskjellige elementene finner hverandre og gir seg tid til å dvele en stund ved stemninger som de skaper, at Offroad låter best, som f.eks på «Yero», der en god rytme holder føringen låta gjennom. Partiene med lavmælt og melankolsk melodi over drivende rytmer minner om «ørkenbluesen» til artister som Ali Farka Toure. Et annet eksempel er låta «Seynaa», som låter svimlende lavmælt og forsiktig. Den egenartede spillestilen til Becaye kommer tydelig frem, og den dvelende stemningen med strupesang og fele i bakgrunnen skaper en meditativ og magisk stemning. Dette er ikke musikk for fester med høy sigarføring, men heller noe du lytter til i fred og ro for å komme langt inn i musikkens landskap.
Albumet er preget av mye alvor og melankoli, men det er også gjort plass til eksperimentelle og prøvende arrangementer. Vi får høre en artist som benytter seg av et stort kunstnerisk handlingsrom. Kombinasjonen av ørkenblues, strupesang og hardingfele gir et helt spesielt uttrykk man neppe hører mange andre steder.
Becaye Aw har fått med seg et lag av musikere som bringer friske ideer inn i lydbildet. Det er engasjerende å høre hvordan Becaye og hans medmusikere jobber med de forskjellige uttrykkene, og fletter dem sammen til helhetlige låter. Særlig er Liv Ulviks bidrag verdt å merke seg. På flere av låtene tilfører hun gode vokaltolkninger av tradisjonsmateriale, i tillegg til å generøst bidra med egne melodier og arrangementer.
Offroad er et album som gir inntrykk. Det er originalt, ærlig og inderlig og vokser ved gjentatte lyttinger. Becaye Aw har en helt spesiell musikalsk signatur som det blir spennende å følge videre, på eller av veien.