Det er et omfattende arbeid å lage musikk til en TV-serie. Det er mye å ta hensyn til. I arbeidet med Gerhardsen-serien jobbet Irene Tillung tett med filmskaper Erling Borgen.
– I starten var det et par møter i Oslo. Senere foregikk mye av kommunikasjonen på e-post og telefon. Borgen ba meg om å sende fem-seks ulike temaer i forskjellige stemninger. Noen ganger sendte han meg klipp fra serien der han hørte for seg musikk. Andre ganger skrev jeg kun basert på en muntlig beskrivelse. Etter hvert som serien ble redigert, gjorde jeg små tilpasninger av musikken. Til slutt var jeg i studio og fikk spilt inn dette sammen med åtte andre musikere, forteller hun.
«Noe av det vanskeligste var nok å lage musikk til Gerhardsens begravelse.»
Filmmusikkstudier fra Lillehammer
Gjennom arbeidet med TV-serien fikk hun mer kunnskap om Einar Gerhardsen og politikk generelt.
– Jeg har sett gjennom serien noen ganger, ja. Og jeg lærte en del nytt om både det politiske livet og Gerhardsen som privatperson. Det var spennende å få lov å tonesette en så stor og viktig person. Noe av det vanskeligste var nok å lage musikk til begravelsen hans, forteller filmkomponisten.
Irene studerte filmmusikkomposisjon på Lillehammer, og mens hun studerte der, skrev hun musikk til flere filmer som studentene på film- og TV-fag laget. Både «Gjeteren» og «Løvetannmamma» ble senere vist på NRK.
– Jeg har alltid vært interessert i filmmusikk, og jeg synes det er fascinerende hvordan musikk kan spille en så viktig rolle i det å fortelle en historie. Det var litt tilfeldig at jeg søkte på studiet. Jeg så en utlysing, og samtidig hadde jeg akkurat spilt inn egen musikk med timannsensemblet Ti på Taket. Så jeg tenkte at det kunne vært interessant å søke for å se om de syntes min musikk kunne passe inn i et slikt format, får vi vite.
Utøver og pedagog
Hun har som nevnt fått gode tilbakemeldinger på jobben med Gerhardsen-serien. Men for tiden har hun ikke noen konkrete filmmusikkoppdrag.
– Mens jeg jobbet med dette, fikk jeg samtidig ulike oppdrag, som «Lyden av Voss» og et bestillingsverk til Vossa Jazz 2020. Nå er det komponering og arrangering på fulltid fram mot sommeren. Noe spilling innimellom er det også, men jeg har måttet takke nei til en del oppdrag dette halvåret. Men det kan bli muligheter for å gjøre mer for TV og film når andre prosjekter er unnagjort, forteller hun videre.
Fra før er Irene Tillung både utøver og pedagog.
– Jeg spiller for det meste sammen med andre. Da går det i alt fra duoformat til større ensembler. Jeg underviste tidligere i kulturskolene i Lørenskog og Ski, men har ikke hatt fast undervisningsstilling etter at jeg flyttet tilbake til Voss i 2015. Men innimellom har jeg undervist enkelttimer på Ole Bull akademiet og musikklinja ved Voss Gymnas, avslutter filmkomponisten og musikeren fra Voss.
Artikkelen er tidligere publisert i Trekkspillnytt nr. 1/2020. Trekkspillnytt er medlemsbladet til Norske Trekkspilleres Landsforbund (NTL), og kommer ut fire ganger i året.