Tidligere i høst utga gitar- og feleduoen Sarah Jane Summers og Juhani Silvola sitt andre album, Widdershins. Det forrige albumet kom i 2013 og mottok strålende kritikker i musikkpublikasjoner verden rundt. Deres tapning av tradisjonsmusikken er egenartet, lekende og levende, blandet med uttrykk fra andre sjangere. Widdershins består av elleve låter, de fleste av dem kreditert Summers og Silvola selv. Albumet er innspilt i Parachute Studios i Oslo og Castlesound Studios i Pencaitland, Skottland.
Sarah Jane Summers er oppvokst på en gård i Nord-Skottland, og følger en lang familietradisjon med folkemusikere. Hun har siden tatt en mastergrad i tradisjonell hardingfele og improvisasjon ved Norges Musikkhøgskole, og er en aktiv utøver med prosjekter som spenner fra kommersiell popmusikk til samtidsmusikk. Hun spiller bl.a. i den skotske felekvartetten RANT, og jobber med den verdensberømte gæliske sangeren Julie Fowlis.
Juhani Silvola er opprinnelig fra Finland, men har bodd i Norge siden han var liten. Han har oppholdt seg både foran og bak miksebordet i en del år, og har jobbet med artister som Earlybird Stringband, Sacred Harp, Splashgirl, Jessica Sligter, Erlend Viken Trio, Adjagas, Highasakite, Broen, Barren Womb og Lena Nymark. Han har musikalsk bakgrunn i støyrock og black metal, og spiller i dag jazz, fri-impro, samtidsmusikk, bluegrass – og folkemusikk.
Widdershins er skotsk for «mot klokken». Om det er tilsiktet eller ikke, er vanskelig å si, men det er nærliggende å sammenlikne uttrykket med Summers’ felespill: Tonene blir stadig strukket og holdt vibrerende på sitt ytterpunkt før de slippes løs i et melodisk spill. Det leder tankene til en spilledåse, der drivverket trekkes opp før ballerinaen danser og musikken spiller, eller et gammelt armbåndsur som må trekkes opp for at klokken skal tikke.
Sarah-Jane Summers & Juhani Silvola: Widdershins
- Dell Daisy Records, 2016
- 11 spor, 36 minutter
- Produsent: Sarah-Jane Summers og Juhani Silvola
Med føtter i både folkemusikk og eksperimentell musikk har duoen utviklet sitt eget distinkte folkemusikalske språk. På Widdershins hentes inspirasjon fra både norsk og skotsk tradisjonsmusikk, samt rock og improvisasjon. Musikken plasserer seg fint inn i det som mange vil karakterisere som «den nordiske sounden», der den ved hjelp av tradisjonelle instrumenter skaper et folkemusikalsk uttrykk man kan kjenne igjen over hele Norden.
Betegnelsen «Nordisk Noir» blir flittig brukt om filmer og TV-serier fra vår del av verden. Gjenkjennbare elementer er mørke, mystikk og dvelende kamerabevegelser over store landskap. Denne stemningen finner man igjen i musikkvideoen til førstesporet fra albumet, «Sydänyö» (sjekk den ut på YouTube), der det skildres en reise inn i nattens mulm og mørke (sydänyö betyr midnatt på finsk).
De to drivende dyktige instrumentalistene følger hverandre i et tett samspill, fra det dempede og skjøre til det intense og grensesprengende. Silvolas rytmisk bevisste og Summers’ livsbejaende strengelek gir et solid driv. Det virtuose og teknisk kyndige samspillet, dynamisk og skjørt om hverandre og med improviserte partier, gir dem en tydelig signatur som gjør at albumet skiller seg ut i mengden.
Juhani Silvola ga tidligere i år ut sin solo albumdebut Strange Flowers på Periskop, der Sarah-Jane Summers og broren Timo Silvola bidrar på henholdsvis fele og trommer. Selv om Strange Flowers er tydelig influert av sjangere som doom- og ørkenrock, kjenner man igjen det musikalske uttrykket på folkemusikkalbumet Widdershins.
Summers og Silvola er, både som samspilt duo og hver for seg, sterke representanter for den nye, utforskende og eksperimentelle folkemusikken. Det er ikke mangel på folkemusikkalbum som kan karakteriseres som grensesprengende, lekende og utprøvende for tiden, og Widdershins er en bunnsolid del av denne livskraftige folkemusikkundergrunnen.